Dnes je 18. prosince 2025, svátek má Miloslav

Blog

Napsal Truchlá Marcela | 2025-12-15 15:12:30

Galerie města Karviné zve na výstavu Fragments, představující aktuální tvorbu malířky Hany Watral Mikulenkové.


Fragments: Rozhovor s malířkou Hanou Watral Mikulenkovou

„Malba je pro mě svoboda sama. Je to prostor, kde mohu vyjádřit beze slov to, co neumím říct.“

— Hana Watral Mikulenková

 

Hana Watral Mikulenková (*1985) pochází z Valašska a patří k nejvýraznějším osobnostem současné české malby. Žije a tvoří ve Vidči u Rožnova pod Radhoštěm. Ve své práci propojuje osobní vztah k rodné krajině s inspiracemi z cest – studovala na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, absolvovala stáže v Brazílii, Řecku a Portugalsku, a zásadní pro ni byl dvouletý pobyt na indonéském Bali, kde se světlo a moře staly trvalým zdrojem inspirace.

Její současná tvorba se pohybuje na hraně mezi krajinou a abstrakcí. Barva a linie se stávají výraznými nositeli významu – proudem energie, světla i emocí. Série Fragments zachycuje proměnlivost přírodních i vnitřních jevů, motiv ochrany a klidu symbolizovaný tvarem hnízda či návratem k domovu.

Kurátor výstavy Ivan Bergmann říká:

„Krajina na Haniných plátnech vystupuje jako přímý expresivní prožitek z barev a světla. Vychází z promyšleného plánu, ale nechává prostor pro spontánnost.“

 

Vaše obrazy působí, jako by barva sama myslela. Je pro vás barva spíš prostředkem vyjádření, nebo partnerem v procesu malby?
Barva je pro mě hlavním vyjadřovacím prostředkem – jazykem, skrze který sdílím, co cítím. Miluju její energii a sílu, proto často volím živé, vibrující odstíny. Ráda se pohybuju od klidných monochromních ploch až po kontrastní kompozice. Moje barevnost vychází z prostředí, v němž jsem žila – z tepla a světla exotiky – ale inspiraci nacházím i tady, na Valašsku. Příroda tu maluje v extrémně krásných tónech sama."

Český malíř Otto Placht, který proslul svou tvorbou inspirovanou tropickým prostředím, zejména Amazonkou, mluví o barvě jako o „živém světle džungle“. Vy jste také prošla tropickou zkušeností – Bali, moře, organické světlo. Proměnilo to vaše vnímání barvy?Nebyla to jen zkušenost z Bali. Už během studií jsem působila v Brazílii, Řecku a Lisabonu – tedy v prostředích, kde mě světlo jihu ovlivnilo dávno před Asií. Brazílie byla první velkou exotikou – džungle, oceán, syté barvy, intenzita života. Dvouletý pobyt na Bali byl přirozeným pokračováním této cesty. V tropickém světle se barvy zintenzivňují, ale mě přitahuje spíš energie vody – její hloubka a proměnlivost."

Vaše výstava se koná v Karviné, městě s těžkou industriální historií. Proč právě toto místo?
Nové prostory galerie mě zaujaly svou energií. Karviná má silnou industriální minulost, která vytváří kontrast k mému vizuálnímu jazyku – k barvám, vrstvení a organickým tvarům. Myslím, že právě ten kontrast může být pro diváka inspirativní."

Ve vašich obrazech se barvy vrství v hloubce, až působí jako sedimenty času. Jak s vrstvou pracujete?
Vrstvy jsou pro mě klíčové. Baví mě odrývání a schovávání, moment, kdy něco zakryju a přesto to zůstane přítomné. Často zamaluju hotové části a nechám je jen jemně vyznít. Když nechám barvu stékat nebo obraz poleju, je to záznam času – okamžik naprosté přítomnosti."

Jak chápete náhodu v malbě – jako hrozbu, nebo jako dech obrazu?
"Náhoda v malbě není náhoda. Je součástí záměru. Spontánní momenty vědomě řídím – vycházejí z praxe a zkušenosti s materiálem. První vrstvy vznikají expresivně, intuitivně, nesou energii a náladu celého obrazu, i když jsou později překryté."

Linie je v sérii Fragments dominantní. Co pro vás znamená?
Linie je symbolem propojení, pohybu a směru. Umí rozdělit, ale i spojit. Je náznakem růstu – jako v přírodě, směrem vzhůru, v rytmu života. V posledních obrazech ji často stáčím do tvaru stylizovaného květu – představuje pro mě mateřství, ochranu a domov."

Po letech v tropickém světě se ve vaší tvorbě znovu objevuje krajina. Proměnilo se vaše vnímání její energie?
Nejde o konkrétní krajinu, spíš o princip. Žiju na Valašsku, kde je nádherně, a přirozeně se do obrazů dostávají horizonty kopců. Důležité je, že v nich zůstává energie přírody. Abstraktní malba dává prostor, aby si obraz žil vlastním dialogem."

Motiv hnízda se v posledních obrazech objevuje často. Je to symbol rodiny, nebo stavu mysli?
Obojí. Hnízdo je pro mě symbolem domova, ochrany, mateřství i křehkosti. Ale také stavem mysli – pocitem klidu a přijetí. Po narození dcery se moje vnímání proměnilo, stejně jako priority. Tu potřebu chránit, radovat se z přítomnosti a být v ní naplno teď přirozeně vkládám i do obrazů."

Otto Placht, známý pro své expresivní obrazy, v nichž zpracovává mystiku přírody, její světlo a energii, je nazýván „malířem džungle“. Jak byste pojmenovala sama sebe?
Asi jako „malířku atmosféry a propojení“. Pracuju se světlem, rytmem, dynamikou a pomíjivostí. Maluju přes svůj filtr – z toho, co vidím, cítím a co se děje kolem. Příroda je v mých obrazech vždy přítomná jako symbol něčeho, co k nám přirozeně patří."

Co pro vás znamená svoboda v malbě?
"Malba je pro mě svoboda sama. Je to prostor, kde se mohu vyjádřit beze slov – to, co neumím říct, vyjádřím barvou. Skutečná svoboda v umění je možnost tvořit po svém, bez ohledu na očekávání či trendy. Malba nemá omezení – otevírá prostor k objevování, k hledání vlastního jazyka i přesahů mimo běžné kategorie."

 

Rozhovor připravila: Zuzana Balická

Foto: Archív Hana Watral Mikulenková

Výstava Fragments  Galerie města Karviné  26. 11. 2025 – 16. 1. 2026


Galerie

Obrázek

Kategorie

Umění

Chtěli byste nám něco sdělit?

Nastavení cookies