Statutární město Karviná začalo systematicky realizovat cyklistické stezky v 90. letech minulého století, kdy byly široké chodníky podél hlavních komunikací využity pro zřízení cyklistických stezek. Ve stejném období se z podnětu euroregionu Těšínské Slezsko vyznačují první cyklotrasy po stávajících vozovkách, kterými se město napojuje jak na české, tak i na polské straně na síť značených cyklotras. Na začátku nového století začaly přibývat první novostavby stezek rozšiřující existující, dosud však nepropojenou, síť. Průběžně se označují stezky v parcích a začínají se rekonstruovat nejméně vyhovující původní cyklostezky. V roce 2006 si město nechalo vypracovat generel cyklistické dopravy, který definuje požadavky na dostavbu celé sítě a navrhuje rychlou realizaci na nejpalčivějších úsecích, které cyklisté v hojné míře používají, která však nejsou z hlediska bezpečnosti vyhovující. Svazku měst a obcí okresu Karviná a jejich polským partnerům se podařilo získat více než 4 miliony euro na stavbu nové cyklotrasy podél řeky Olše: z Bohumína vede přes Dětmarovice, Dolní Lutyni, Doubravu, Karvinou, Petrovice u Karviné a Chotěbuz, z Bohumína lze pokračovat do polské Raciborzi.